Menopauza – jak ją godnie i łagodnie przejść

Menopauza to nie choroba, to przejściowy stan w życiu dojrzałej kobiety 

Polki żyją dzisiaj statystycznie ponad 81 lat – siłą rzeczy  menopauza przestała być traktowana  jako schyłkowa faza życia, koniec kobiecości a stała się kolejnym etapem dojrzałości.

Statystyczna Polka przechodzi menopauzę około 50 roku życia, więc spora część jej życia przypada na okres po jej zakończeniu. Jeśli kobieta odpowiednio o siebie zadba, to druga połowa jej życia może okazać się równie satysfakcjonująca, spokojniejsza, a nawet bardziej kobieca.

Menopauza to wiele zmian, które zachodzą w organizmie i w życiu. Zwykle zaczyna się pomiędzy 45 a 55 rokiem życia, czyli w okresie najwyższej aktywności zawodowej. Niekiedy burzy dotychczasowy tryb funkcjonowania wprowadzając rewolucje – nie zawsze przyjemne.

– Dbałość o zdrowy styl życia i wykonywanie profilaktycznych badań są podstawą zachowania zdrowia. Kobieta w okresie menopauzy może czuć się lepiej, a tym samym – wyglądać atrakcyjniej nawet niż niejedna 30-latka. Wymaga to jednak trochę wysiłku i pracy, ale na pewno się opłaca! – zachęca specjalista ginekolog prof. Violetta Skrzypulec-Plinta.

objawy menopauzy
Objawy zbliżającej się i trwającej menopauzy to, idąc od góry: bóle głowy i fale gorąca; włosy stają się cieńsze i wypada ich więcej niż zwykle, zęby atakuje próchnica, skóra szyi stanie się cieńsza i zmienia się jej struktura, piersi tracą jędrność i opadają, maleją sutki, rośnie ryzyko chorób krążenia, wiotczeją mięśnie brzucha, pojawiają sie bóle pleców, włosy łonowe ciemnieją i stają się cieńsze, zaczynają wypadać, pojawia się suchośc pochwy, układ moczowy zmienia funkcjonowanie, kości tracą gęstość. Brzmi strasznie? Ze wszystkim można sobie poradzić konsekwencją, sportem, zdrowymi nawykami i uśmiechem.

Okres okołomenopauzalny 

Dolegliwości zawiązane z menopauzą pojawiają się nawet 10 lat przed jej faktycznym nadejściem.

W wyniku obniżania się poziomu estrogenów, kobiety skarżą się na uderzenia gorąca, przyrost masy ciała, bóle głowy, problemy z koncentracją i pamięcią, a także zmęczenie i trudności ze snem. Wypadowe objawy menopauzy obejmują także różne trudności natury psychicznej tj. lękliwość, nerwowość, drażliwość, a także stany depresyjne czy apatię.

W okresie okołomenopauzalnym kobieta jest narażona również na inne problemy zdrowotne, między innymi: osteoporozę, nadciśnienie tętnicze, a także dolegliwości ze strony układu moczowego np. nietrzymanie moczu. Pojawia się również zanik (atrofia) śluzówki pochwy. Międzynarodowe badania dowodzą, że problem suchości pochwy dotyka prawie co drugiej kobiety po 45 roku życia. Jest to naturalne, ale może powodować znaczny dyskomfort w życiu codziennym np. podczas długotrwałego siedzenia, czy jazdy na rowerze. Wiele kobiet w tym okresie rezygnuje ze współżycia, ponieważ niewystarczająca ilość produkowanego śluzu w pochwie sprawia, że nawet w czasie odpowiedniej stymulacji seksualnej pochwa nie jest wystarczająco nawilżona, a to powoduje, że stosunki seksualne stają się bolesne i nieprzyjemne.

Jak działać – maści niehormonalne, hormonalne i terapia zastępcza

Zaraz po pojawieniu się pierwszych symptomów nadchodzącej menopauzy trzeba zgłosić się do lekarza i zastanowić nad wyborem sposobu złagodzenia objawów. Z wieloma dolegliwościami można sobie skutecznie poradzić stosując  preparaty i leki recepturowe i dostępne bez recepty.

Na suchość pochwy pomaga wiele produktów dostępnych bez recepty np. niezawierający hormonów intymny krem nawilżający Vagisan®, który można aplikować dopochwowo za pomocą aplikatora lub na zewnętrzne okolice intymne. Vagisan® uzyskał pozytywną ocenę ekspertów Polskiego Towarzystwa Menopauzy i Andropauzy. Co więcej, Północnoamerykańskie Towarzystwo Menopauzy (NAMS) zaleca w pierwszej kolejności stosowanie na suchość pochwy właśnie produktów niehormonalnych.

Pomocna cho bardziej inwazyjna jest hormonalna terapia menopauzalna (HTM) łagodząca zaburzenia związane z wydzielaniem hormonów w organizmie, przy czym należy mieć świadomość, że nie jest ona wskazana dla wszystkich kobiet. – Każda kobieta musi zdawać sobie sprawę z zarówno z pozytywnych efektów jak i z potencjalnych czynników ryzyka stosowania tego typu leczenia – mówi prof. Violetta Skrzypulec-Plinta.

Jak sobie pomóc w menopauzie: sport, dieta, regularne badania, seks

Prof. Violetta Skrzypulec-Plinta specjalista ginekolog, endokrynolog, seksuolog, Wiceprzewodnicząca Sekcji Menopauzy i Andropauzy Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego radzi:

  • Stosuj się do wskazań nowej (2016) Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.
  • Najważniejsza jest aktywność fizyczna dostosowana do wieku i potrzeb.
  • Pamiętaj o nawadnianiu się, najzdrowsze jest picie wody.
  • Jedz jak najwięcej warzyw i owoców (mogą być w małych ilościach, ale kilka razy dziennie).
  • Tłuszcz zwierzęcy zamień na roślinny.
  • Uzupełniaj niedobory kwasów Omega-3, wapnia i witaminy D.
  • Pamiętaj, że leki przeciwzapalne, przeciwbólowe podnoszą ciśnienie tętnicze.
  • Pamiętaj o badaniach profilaktycznych.
  • Raz w miesiącu przeprowadzaj samobadanie piersi.
  • Dbaj o zdrowie intymne, nie wstydź się rozmawiać się z ginekologiem na temat nietrzymania moczu czy suchości pochwy. Istnieje wiele preparatów, leków które są w stanie szybko pomóc.
  • Pamiętaj, że seks nie jest zarezerwowany dla młodych, więc jeśli masz ochotę – kochaj się.

 

 

 

Summary
Menopauza - jak ją godnie i łagodnie przejść
Article Name
Menopauza - jak ją godnie i łagodnie przejść
Description
Statystyczna Polka przechodzi menopauzę około 50 roku życia, więc spora część jej życia przypada na okres po jej zakończeniu. Jeśli kobieta odpowiednio o siebie zadba, to druga połowa jej życia może okazać się równie satysfakcjonująca, spokojniejsza, a nawet bardziej kobieca. dowodzi prof. Violetta Skrzypulec, ginekolog. Autorka artykułu podaje receptę na "dobrą" menopauzę
Author
Publisher Name
Portal Zdrowia Seksualnego
Publisher Logo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *