Miednica – jak i po co ćwiczyć mięśnie dna miednicy?

Miednica  jest bardzo niedocenianym organem – nie  tylko pomaga zachować prosta sylwetkę i zdrowy kręgosłup – jest istotna dla prawidłowych funkcji seksualnych

Trening mięśni dna miednicy jest tak samo niezbędny dla zdrowia  jak trening reszty ciała. Mięśnie dna miednicy, jak wszystkie inne z czasem wiotczeją, słabną i przestają spełniać swoje zadania. Efekt?

Izabela Żak, fizjoterapeuta, obecnie doktorantka na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, opracowała koncepcje Corefit®System. www.treningdnamiednicy.pl

Jak jest zbudowana miednica,  jakie dokładnie pełni funkcję i dlaczego jest taka ważna. Co w jej budowie jest tak istotnego dla komfortu życia?

Budowa miednicy 

Kostny pierścień miednicy ograniczony jest od dołu warstwowo rozłożonymi grupami mięśni. Istotną składową jest przepona miednicy, którą tworzą mięsień dźwigacz odbytu, mięsień kulszowo-guziczny oraz przepona moczowo-płciowa zbudowana z mięśni poprzecznych krocza i zwieracza zewnętrznego cewki.

Przepona miednicy to:

  • Mięsień dźwigacz odbytu – niejednolity, obustronnie symetryczny mięsień, zbudowany z  3 części: mięśnia łonowo-guzicznego , biodrowo-guzicznego oraz mięśnia łonowo-odbytniczego. Włókna m.dźwigacza odbytu od góry wnikają we włókna mięśnia  zwieracza zewnętrznego odbytu  obejmującego w formie pierścienia kanał odbytu
  • Mięsień kulszowo-guziczny , rozpostarty pomiędzy kolcem kulszowym a więzadłem krzyżowo-kolcowym, o nieregularnej budowie, przyłącza się do grzbietowej części dźwigacza odbytu, tworząc najbardziej grzbietową część mięśni dna miednicy.

Przeponę moczowo-płciową tworzą głównie mięśnie poprzeczne krocza – głęboki oraz powierzchowny  oraz zwieracz zewnętrzny cewki moczowej .  Pomiędzy rozworem moczowo-płciowym a odbytniczym leży ciało kroczowe, w którym krzyżują się włókna kilku mięśni dna miednicy, także mięśnia opuszkowo-gąbczastego  i kulszowo-jamistego – mięśni niezwykle ważnych dla utrzymania prawidłowych funkcji seksualnych

ryc: medical Art Library. Od lewej do prawej: m. biodrowo-guziczny, m. łonowo – guziczny, m. poprzeczny powierzchowny krocza, m. głęboki krocza, m. kulszowo -jamisty, zwieracz cewki moczowej zewnętrzny, m.opuszkowo-gąbczasty, ujście pochwy, środek ścięgnisty krocza, zewnętrzny zwieracz odbytu, m.guziczny

 Funkcja mięśni dna miednicy 

W warunkach prawidłowych właściwy tonus mięśni dna miednicy zapewnia odpowiednie ułożenie i funkcje pęcherza moczowego, odbytnicy i narządów rodnych. Wyniki badań z ostatnich lat wskazują, ż jedną z ważnych  funkcji mięśni dna miednicy  jest wspomaganie stabilizacji tułowia. Innymi słowy mięśnie pomagają  chronić  kręgosłup i utrzymać go w zdrowiu.

 Miednica odpowiedzialna jest za prawidłowe przenoszenie obciążeń z okolicy głowy, tułowia, kończyn górnych na kończyny dolne.  Opiera się także siłom wyzwalanym podczas ruchu; jest swoistą stacją przekaźnikową pomiędzy górną i dolną częścią . Nie tylko przekazuje siły  jednocześnie chroni  ciało przed przeciążeniami. Dzięki mocnej miednicy możemy poruszać się sprawnie i bez bólu. Niestety,  osłabienie miednicy powoduje poważne zaburzenia w naszej ruchomości – od wad postawy po poważne zmiany zwyrodnieniowe stawów i kręgosłupa, łącznie z rwą kulszową i niedyspozycjami narządów zlokalizowanych w miednicy

Trening dna miednicy – co to właściwie jest i na czym polega? 

Trening dna miednicy to właściwie reedukacja mięśni, które z różnych przyczyn pracują nieprawidłowo. Jako, że ta grupa mięśni ma wiele zadań do spełnienia podczas każdego naszego ruchu, utrata ich wydolności jest dla naszego ciała niezmiernie kosztowną stratą – ciało musi używać innych grup mięśni w zastępstwie, tracąc wiele sił i przeciążając inne grupy mięśni nieprzystosowanych do podejmowania takiego zastępstwa.  W wyniku tego pojawia się ból i nadmierne napięcie lub osłabienie w różnych miejscach. Reedukacja dna miednicy jest absolutnie koniczna, jeśli wystąpiła dysfunkcja.

Ćwiczenia dna miednicy przeznaczone są dla osób, które z różnych przyczyn utraciły sprawność grupy miednicy. Wśród nich są  głównie kobiety po porodzie zarówno siłami natury  jak i po cięciu cesarskim, osoby po urazach, złamaniach, skręceniach,  z nieprawidłową postawą ciała,  pracujące długo w pozycji siedzącej,  po zabiegach operacyjnych. Ćwiczenia przeznaczone są także także dla sportowców i osób ćwiczących jako genialny sposób na uzyskanie lepszej równowagi, symetrii i przeciwdziałanie kontuzjom

Ćwiczenia dla mężczyzn

Czy budowa dna miednicy jest taka sama u kobiet i mężczyzn?  Czy mężczyźni też mogą i powinni ćwiczyć? Po co? Na jakie dolegliwości/schorzenia mężczyzn pomagają takie ćwiczenia?

Budowa dna miednicy u kobiet i mężczyzn jest taka sama, poza nielicznymi niuansami, które nie maja wpływu na jej funkcje. Panowie jak najbardziej powinni ćwiczyć! Trening dna miednicy często określa się jako skierowany do kobiet – niesłusznie.  Zdrowy kręgosłup, biodra, sprawność seksualna i zdrowa prostata – chyba warto Panowie?  Szczególnie konieczny jest trening dna miednicy dla  panów po operacji prostaty,. Cierpią oni często na nietrzymanie moczu, które z powodzeniem można leczyć treningiem!

 System Corefit – co to jest? Czym różni się od innych systemów?

System Corefit powstał na podstawie badań naukowych i doświadczenia. Jest koncepcją  skuteczną w reedukacji niewydolnego dna miednicy i  nie szkodzi. Jest skierowany do osób w każdym wieku. Corefit to holistyczne podejście do dna miednicy, uwzględniające wszystkie aspekty i wytyczne  obowiązujące  na świeci. Corefit , dodaje od siebie wiele nowatorskich rozwiązań w pracy z tą niezwykłą grupą mięśni.

Dysfunkcje dna miednicy

Najważniejsze objawy dysfunkcyjnego dna miednicy:

  • problemy z trzymaniem moczu – wysiłkowe, pęcherz nadreaktywny, konieczność korzystania z toalety nocą
  • problemy z obniżeniem narządów rodnych – obniżenie przedniej, tylnej ściany pochwy, wypadanie macicy
  • zaburzenia funkcji seksualnych u kobiet i mężczyzn
  • bóle kręgosłupa lędźwiowego, bioder, miednicy, kolan,  vulvodynia, wady postawy

Profilaktyka

Czy ćwiczenia mięśni dna miednicy można stosować profilaktycznie? Jeśli tak, to jakim problemom zapobiegają?

Profilaktycznie powinny na pewno ćwiczyć kobiety w ciąży, by po porodzie jak najszybciej odbudować osłabione mięśnie i nie dopuścić do poważniejszych zmian. Zapobiegnie to nietrzymaniu moczu, obniżeniu narządów rodnych, problemom w sferze seksualnej, czy bólowi kręgosłupa

Na czym polega trening?

Reedukacja dna miednicy powinna być skonsultowana z fizjoterapeutą który zajmuje się fizjoterapią uroginekologiczną, gdyż powinien on nauczyć prawidłowego napinania tych mięśni. Ćwiczenia wykonuje się w różnych pozycjach ciała – siedzącej, stojącej, w leżeniu. Ćwiczenia  nie wymagają specjalnej kondycji –  są to głównie ćwiczenia izometryczne, co oznacza, że pracujemy mięśniami, bez ruchu. Oczywiście, w późniejszych etapach treningu dodajemy ruch. Ćwiczenia są absolutnie bezpieczne dla każdego. Potrzebujemy tylko krzesła i  maty do ćwiczeń, część ćwiczeń można wykonywać nawet w łóżku przed snem. To łagodna forma treningu, jednak ważne by nie popełniać błędów – dlatego Konieczny jest pierwszy instruktaż u specjalisty.

 

 

 

Summary
Miednica  - jak i po co ćwiczyć mięśnie dna miednicy?
Article Name
Miednica - jak i po co ćwiczyć mięśnie dna miednicy?
Description
Mięśnie dna miednicy pozwalają zachować prawidłowa sylwetkę, wspomagają kręgosłup, poprawiają odbieranie bodźców seksualnych, biorą udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu moczowego - warto, by były sprawne. O treningu dna miednicy pisze fizjoterapeutka Izabela Żak
Author
Publisher Name
Portal Zdrowia Seksualnego
Publisher Logo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *