Po porodzie – powrót do współżycia i aktywności fizycznej po porodzie

Po porodzie – kiedy można znowu się kochać. Kiedy wrócić na siłownię?

mgr Elżbieta Kaden – terapeutka biofeedback, prowadzi  Poradnię Wczesnej Rehabilitacji Poporodowej i Uroginekologicznej  Centrum Medycznego  “Żelazna”

Kiedy można wrócić do życia seksualnego po porodzie? Jak szybko powinnam zakończyć połóg? Kiedy mogę wrócić do ćwiczeń na siłowni?

Połóg to  okres po ciąży i porodzie, w którym cofają się  zmiany ciążowe: anatomiczne i morfologiczne. Połóg trwa sześć tygodni, które można podzielić na następujące okresy: bezpośredni – pierwsze 24 godziny po porodzie;  wczesny połóg – pierwszy tydzień po porodzie; późny połóg – trwający do 6 tygodnia po porodzie

Współżycie w okresie połogu i laktacji 

Powrót do współżycia po porodzie  jest sprawą  bardzo subiektywną i trudna do zmierzenia. Dlaczego?

Panie zazwyczaj czekają na potwierdzenie swoich możliwości w tej mierze przez lekarza położnika podczas kontrolnej wizyty w 6-8 tygodni po porodzie. Nie jest to wcale konieczne. Niewątpliwie wydzielina z pochwy i odchody poporodowe uniemożliwiają współżycie, ale gdy one ustaną, a kobieta czuje się dobrze  można podjąć próbę zbliżenia. Nie zawsze jest tak, że konsultacja lekarska  i ocena ścian pochwy, szyjki macicy  i wyglądu sromu  daje możliwość komfortowego zbliżenia. Ponieważ okres laktacji sprzyja sprzyja suchości w pochwie nie zawsze taki stosunek jest komfortowy, kobiety wtedy zniechęcają się na długo.

Ćwiczenia  mięśni dna miednicy pomagają w dojściu do równowagi również w tej sferze. Generalnie rzecz biorąc należałoby powiedzieć, że współżycie można rozpocząć wtedy, kiedy kobieta jest na to gotowa.  A kiedy kobieta jest gotowa?  Sama będzie to wiedziała po pierwszej próbie, a tej próby nie należy odsuwać w nieskończoność!

Aktywnośc fizyczna i seksualna po porodzie
Która kobieta nie chciałaby być cudowną matką i piękną kobietą? Dlatego prosto ze szpitala pędzimy do sali gimnastycznej, a potem chcemy dowodzić jeszcze swojej wartości jako bogini seksu! Nie tędy droga! Jeszce w ubiegłym wieku kobieta okres połogu spędzała w łóżku, izolowana od zgiełku i kłopotów domowych. Był w tym sens – ciąża i poród fundują organizmowi bombę hormonalną i szok. Dochodzenie do formy musi potrwać; próba przyspieszania zakończy się depresją poporodową albo załamaniem.

Powrót do aktywności fizycznej po porodzie

Na ogół na dobrze prowadzonych oddziałach położniczych położne aktywizują pacjentki i mówią jak należy się ruszać, kłaść się do  łóżka, jak wstawać, jak karmić dziecko, żeby poporodowych  odczuć bólowych i niekomfortowych było jak najmniej.

Natomiast aktywność ruchowa: życie taką aktywność wymusza, ale kiedy można bezpiecznie ją podjąć?  W tej chwili jest bardzo duże parcie na bycie fit i młode kobiety po porodach bardzo szybką chcą wrócić do figury sprzed ciąży, są bardzo uczulone na punkcie wyglądu ciała, zwłaszcza brzucha  i skóry.

Ćwiczenia mięśni brzucha 

Nie należy za wcześnie podejmować ćwiczeń mięśni brzucha, a zwłaszcza mięśnia prostego brzucha. Mięsień prosty brzucha  ma swój bardzo poważny udział w zniweczeniu efektywnego treningu mięśni dna miednicy, bo mocno je osłabia. Mięsień prosty brzucha generuje wysokie ciśnienie w jamie brzusznej, że przemieszczając się w dół obciąża mięśnie Kegla. I tak: co ciężką pracą wytrenujemy od dołu, to skutecznie zniszczymy skurczami mięśnia prostego brzucha.

Kiedy zatem wracać do ćwiczeń fitness? Myślę, że po 3-4 miesiącach od porodu. Przez 6-8 tygodni cofają się zmiany wywołane porodem, natomiast do pełnej równowagi dochodzimy znacznie dłużej.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *