Przed ciążą: niedobory witamin i minerałów mogą zagrozić dziecku

Przed ciążą. Przygotowanie do ciąży prawidłowo zajmuje co najmniej kilka miesięcy – jest to czas na dokładne zbadanie stanu zdrowia i uzupełnienie braków w profilaktyce. 

Ważne, by próbować wtedy wyeliminować niezdrowe nawyki  – życiowe, żywieniowe, higieniczne. Poradnictwo prekoncepcyjne jest  częścią pracy ginekologa.

dr Maciej Lewandowski – specjalista ginekolog położnik, www.lew-lew.com.pl

O jakie minerały i witaminy powinnam szczególnie  zadbać przygotowując się do ciąży? 

Niedobory w organizmie, które mogą rzutować na nieprawidłowy przebieg ciąży i rozwój dziecka.

Kwas foliowy 

zdrowe ciało
W zdrowym ciele znajduje się nie tylko zdrowy duch, ale i zdrowy płód. Stan zdrowia przed ciążą bada się na wielu bardzo poziomach – od ustalenia nawyków życiowych przyszłych rodziców po drobiazgową kontrolę stomatologiczną. Najmniejsze przeoczenie może skończyć się problemem z płodnością lub powikłaniami podczas ciąży. W powodzenie projektu “ciąża” powinniśmy zaangażować sztab specjalistów.

Niedobór kwasu foliowego jest odpowiedzialny za te straszne wady, które będziemy diagnozować rutynowo w badaniach USG. To są tzw. wady cewy nerwowej, bezmózgowie, bezczaszkowie, rozszczep kręgosłupa, przepuklina mózgowo-rdzeniowa. Za te przypadłości odpowiedzialny jest niedobór kwasu foliowego.

W związku z tym wiemy, że 3 miesiące przed planowaną ciążą trzeba zacząć przyjmować kwas foliowy. Niestety bardzo wysoki procent kobiet nie wchłania tego kwasu, może go sobie przyjmować do woli, a on i tak nie jest wchłaniany w stopniu dostatecznym. Natomiast są na rynku preparaty, czynne aktywne foliany. Kwas foliowy, który jest wchłaniany trafia do wątroby i jest metabolizowany i przetwarzany w aktywny folian. Jeżeli da się człowiekowi do zjedzenia taki aktywny folian, to on jest w 100% wchłaniany. Są na rynku dwa preparaty zawierające ten składnik i powinno się zacząć go przyjmować na 3 miesiące przed planowaną ciążą.

Witamina D3

Kolejna kwestia to niedobór witaminy D3, ostatnio zjawisko populacyjne. Do niedawna nie zdawaliśmy sobie sprawy z roli witaminy D3 w życiu człowieka, dziś wiemy, że ona wpływa na wiele procesów fizjologicznych, na kwestie odporności, na funkcjonowanie wielu narządów i układów w tym również naszego umysłu. Dlatego suplementację witaminą D3 powinno się zacząć również przed ciążą, aby kobieta w ciążę zaszła już mając jej wyrównany poziom. Chodzi o to, by wynik badania metabolitu 25 (OH) wynosił 50-60, a nie 8 czy 15 jak mamy często w wynikach napisane. Standardowa dawka również podawana w ciąży aby utrzymać prawidłowy poziom witaminy D3 to jest 2000 jednostek. Kiedyś wydawało się, że witaminę D3 muszą otrzymywać małe dzieci, których organizmy rosną – przeciw grzybicy, a także ludzie z osteoporozą czy osteopenią. Dziś wiemy, że niedobór witaminy D3 ma charakter populacyjny i taką witaminę D3 powinno się suplementować.

 

 

 

 

Summary
Title
Przed ciążą: niedobory witamin i minerałów mogą zagrozić dziecku
Description

Niedobór kwasu foliowego jest odpowiedzialny za te straszne wady, które będziemy diagnozować rutynowo w badaniach USG. To są tzw. wady cewy nerwowej, bezmózgowie, bezczaszkowie, rozszczep kręgosłupa, przepuklina mózgowo-rdzeniowa. Jakie jeszcze składniki należy dostarczyć organizmowi przed ciążą mówi ginekolog dr Maciej Lewandowski

Komentarze

  1. Magda o 09:19

    Chciałam zapytać o jakieś wartościowe suplementy, by uzupełnić niedobory niektórych witamin. Co polecacie?

    1. admin o 08:15

      Magdo! To zasleży od niedoborów i stanu zdrowia. Generalnie, właściwa dieta powoduje, że nie musisz się suplementować. Podkreślamy: właściwa. O właściwej diecie czytaj tutaj: https://portalzdrowiaseksualnego.pl/osiemnascie/witamina-e-przyjacielem-kochankow/
      Jeśli jesteś w ciąży, albo ją planujesz, to musisz pamiętać o kwasie foliowym, jeśli masz anemię to musisz dostarczyć sobie żelaza itd. Polacy są w czołówce konsumentów suplementów diety. Większość z nich wyrzuca pieniądze w błoto, bo żaden suplement nie zastąpi zdrowego trybu życia. Warto więc poczytać o tym, co nam dostarcza natura. I tak dzienna dawkę selenu zapewni Ci jeden(!!!) orzech brazylijski, witamina C jest w e wszystkich żółtych i czerwonych warzywach, źródła wapnia to małe ryby i amarantus itd. Jeśli jesteś w ciąży, to warto zwrócić uwagę na to, czego Ci NIE WOLNO – na pewno zakazana jest witamina A.
      Pozdrawiamy i zachęcamy do eksploracji naszych materiałów dotyczących diety i składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. W wyszukiwarkę wystarczy wpisać: dieta.
      PZS

  2. madeja o 15:38

    Czy kwas foliowy brałyście już przed zajściem w ciąże, a potem jak długo w ciąży?

  3. salamandra o 14:52

    Zaczęłam brać kwas foliowy jak tylko dowiedziałam się , że jestem w ciąży. Lekarz kazał mi brać do samego porodu, także brałam folik mama, który wzbogacony jest min, w jod, kwasy DHA.

  4. aśka o 10:16

    Zaczęłam planować ciążę i wtedy już zaczęłam łykać folik, lekarz też wspominał , że dobrze jest zacząć brać kwas foliowy już przed ciążą. Potem też całą ciążę brałam. Dobrze, że lekarze o tym coraz więcej mówią.

  5. porzeczkowa o 13:18

    Przede wszystkim zupełnie zmieniłam swoją dietę na zdrową dietę 🙂 Brałam tylko folik mama. Zaczęłam ćwiczyć, przestałam pić kawę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *