Dieta w zaburzeniach erekcji. Leczenie i zapobieganie

Zaburzeniom erekcji można zapobiegać dietą. Dietą można leczyć zaburzenia erekcji.

Jeśli mężczyzna chce zapewnić sobie prawidłową erekcję, powinien wiedzieć, że wszystko, co jest dobre dla serca, jest też dobre dla penisa

Sylwia Leszczyńska – dietetyk kliniczny, psychodietetyk. Prowadzi Instytut Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej SanvitaSpecjalistka w zakresie leczenia dietą niepłodności i obniżonej płodności. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej. . Redaktor prowadząca Współczesna dietetyka. Autorka książki Dieta dla płodności.

O zaburzeniach erekcji mówimy wtedy, kiedy mamy do czynienia z trwałą niezdolnością do osiągnięcia i/lub utrzymania erekcji wystarczającej do prowadzenia satysfakcjonującej aktywności płciowej.

Mechanizm erekcji

Mechanizm erekcji angażuje układ nerwowy i układ naczyniowy. W tym procesie niezbędne jest poszerzenie naczyń, którymi krew napływa do ciał jamistych prącia, a do poszerzenia naczyń potrzebny jest tlenek azotu wytwarzany przez śródbłonek naczyniowy. Śródbłonek wyściela ciała jamiste prącia i stanowi wewnętrzną warstwę wszystkich innych naczyń tętniczych. To właśnie dysfunkcja śródbłonka naczyniowego związana z zaburzeniami produkcji tlenku azotu jest najczęstszą przyczyną zaburzeń erekcji. Miażdżyca tętnic utrudniająca dopływ krwi do prącia również nie sprzyja erekcji. Szacuje się, że problem zaburzeń erekcji dotyczy aż trzech milionów mężczyzn w Polsce. Nieprawidłowe odżywanie odgrywa istotną rolę w powstawaniu zaburzeń erekcji, a zmiany stylu życia powinny być pierwszym krokiem zarówno w profilaktyce, jak i w leczeniu dysfunkcji erekcji.

Czynniki ryzyka

Jako że śródbłonek naczyń prącia jest narażony na te same negatywnie działające czynniki, które uszkadzają śródbłonek innych naczyń tętniczych, czynniki ryzyka zaburzeń erekcji u mężczyzn są takie same, jak czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Jakie to czynniki? Są to:  podwyższone stężenie cholesterolu, podwyższone stężenie trójglicerydów, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, otyłość, palenie papierosów. Im więcej tych czynników, tym większe ryzyko pojawienia się dysfunkcji seksualnych. Warto zauważyć, że czynniki te w większości są modyfikowalne dietą.

Zmiany w diecie jako działanie profilaktyczne i lecznicze w zaburzeniach erekcji

Jeśli mężczyzna chce zapewnić sobie prawidłową erekcję, powinien wiedzieć, że wszystko, co jest dobre dla serca, jest też dobre dla penisa. Zbyt dużo nasyconych kwasów tłuszczowych zatyka naczynia krwionośne utrudniając właściwy przepływ krwi do ciał jamistych znajdujących się w prąciu, co jest warunkiem wzwodu i wpływa na przyjemność, którą czerpie się z seksu. Niekorzystne będą wszystkie czynniki działające prozapalnie i uszkadzające śródbłonek: kwasy tłuszczowe trans, cukry proste, a także stres i palenie tytoniu. Z kolei te składniki, które działają przeciwzapalnie i chronią naczynia (kwasy omega-3, selen, cynk, antyoksydanty) będą również korzystnie działać w profilaktyce i leczeniu dysfunkcji erekcji.

Nasiona chia, siemię lniane, orzechy – są nie tylko bardzo zdrowe, ale także dosyć łatwo dostępne. Skończyły się wymówki, że “nie ma, nie można, drogie”. Panowie – pichcenie staje się naprawdę sexy!

Źródło kwasów tłuszczowych omega3

Aby dostarczyć korzystne dla organizmu w zaburzeniach erekcji kwasy tłuszczowe omega 3 (działają ochronnie na naczynia krwionośne, wpływają na obniżenie ciśnienia, są niezbędne dla właściwego funkcjonowania układu nerwowego) warto włączyć do swojej diety nie tylko ryby morskie, ale również siemię lniane, nasiona chia, orzechy włoskie. Bardzo dobrym źródłem tych kwasów są także algi, możesz z nich robić sałatki, dodawać do zup, koktajlów. Duże ilości cynku dostarczysz z pestkami dyni, a selenu z orzechami brazylijskimi i soczewicą. Im ciemniejsze barwy warzyw i owoców tym więcej mają antyoksydantów. Wybieraj ciemne winogrona, bakłażany. Zwiększ udział wspomagających erekcję produktów takich jak borówki, granat (pozytywny wpływ może mieć regularne picie soku z granata – zwiększa produkcję śródbłonkowego tlenku azotu), kakao zawierających duże ilości polifenoli.

Nawet jednorazowe podanie 2 łyżek kakao bez cukru korzystnie wpływa na funkcje śródbłonka, którego uszkodzenie jest jedną z głównych przyczyn zaburzeń erekcji. Jego efekt może być zniesiony przez dodatek cukru, dlatego słodzone kakao w proszku nie będzie dobrym wyborem. Korzyści tych zmian w diecie zostały udowodnione w badaniach. Warto pamiętać, że do produkcji śródbłonkowego tlenku azotu i uzyskania wzwodu potrzebny jest aminokwas arginina. Można go dostarczyć do organizmu wybierając granolę, płatki owsiane, orzechy ziemne, orzechy włoskie, orzech nerkowca, produkty mleczne, zielone warzywa, warzywa korzeniowe, czosnek, soję, nasiona i żeń-szeń. Korzyści przyniesie również ograniczenie węglowodanów prostych, słodyczy, słodzonych napojów, wybór mniej tłustych mięs i zastąpienie części białka zwierzęcego białkiem roślinnym (fasole, soja, ciecierzyca, soczewica). Fasole, orzechy, nasiona, tofu dostarczą również niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, w odróżnieniu od produktów białkowych pochodzenia zwierzęcego, w których dominują niekorzystne nasycone kwasy tłuszczowe. W przypadku zaburzeń erekcji warto oznaczyć stężenie witaminy D i utrzymywać je na optymalnym poziomie. Wykazano, że im większy niedobór witaminy D, tym cięższy przebieg mają zaburzenia erekcji.

Nadwaga a zaburzenia erekcji

Nie możesz zapomnieć o znaczeniu masy ciała dla procesu udanej erekcji. Wpływ nadmiernej masy ciała na czynniki endokrynologiczne i zaburzenia erekcji jest dobrze udokumentowany. Nadmierna masa ciała u mężczyzn wiąże się ze zwiększoną produkcją estrogenu w tkance tłuszczowej oraz obniżoną produkcją androgenów (tzw. hormonów męskich), w tym testosteronu oraz białka wiążącego hormony płciowe (SHGB). Nadmiar estrogenu u mężczyzn może zaburzać proces spermatogenezy, a im mniej testosteronu, tym więcej tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w okolicach brzucha, co może niekorzystnie wpływać na funkcje seksualne i być podłożem zaburzeń erekcji.

Nadmiar tkanki tłuszczowej oznacza również większą ilość prozapalnych cytokin w organizmie, co jest czynnikiem ryzyka chorób układu krążenia, a to – jak już wiemy, sprzyja zaburzeniom erekcji. Warto oznaczyć poziom tkanki tłuszczowej w gabinecie dietetycznym wykonując badanie składu ciała. Bywa, że nawet przy prawidłowej masie ciała, skład ciała może nie być optymalny, a poziom tkanki tłuszczowej powyżej normy. Na pewno normalizacja masy ciała przynosi korzyści dla prawidłowej gospodarki hormonalnej i problemu zaburzeń erekcji. Warto jednak odchudzać się pod okiem dietetyka, aby mieć pewność, że dieta jest zbilansowana i dostarczy wszystkich kluczowych składników.

Tabela. Seks-składniki w poprawie funkcji seksualnych [żródło: książka Dieta dla płodności Sylwia Leszczyńska]

seks-składnikdziałanie źródła w diecie
minokwas argininaniezbędny do produkcji tlenku azotu, koniecznego do uzyskania erekcji (brak badań dotyczących wpływu na funkcje seksualne kobiet)granola, płatki owsiane, orzechy ziemne i włoskie, produkty mleczne, warzywa zielone i korzeniowe, czosnek, żeń-szeń
cynkpotrzebny do produkcji spermy, korzystne działanie w zaburzeniach erekcji, właściwości przeciwzapalnechude mięso i mleko, żółtko jaja, kasze gruboziarniste, musli naturalne (będą ponadto źródłem stałej energii, która przyda się w łóżku), orzechy, ryby morskie, ostrygi
selenkonieczny do syntezy hormonów płciowych, wpływa na liczbę i ruchliwość plemników, dzięki przeciwzapalnemu działaniu wykazuje właściwości ochronne naczyńryby, ostrygi, mięso, kukurydza, pełnoziarniste pieczywo, ryż brązowy, orzechy brazylijskie, fasola, soja, soczewica
witamina C przeciwutleniacz, uszczelnia naczynia krwionośne, chroni przed wystąpieniem miażdżycy, zwężeniem naczyń i przed zaburzeniami erekcjidzika róża, porzeczki (najwięcej czarne), owoce cytrusowe, maliny, większość czerwonych i zielonych warzyw i owoców, granat, papryka pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę
witamina Echroni naczynia krwionośne przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i przed wystąpieniem miażdżycy, wpływa na prawidłowe krążeniekiełki zbóż, soja, awokado, jajka, kasza gryczana i jęczmienna, orzechy, szparagi, jarmuż, brukselka, groszek zielony, płatki owsiane
kwasy tłuszczowe omega-3obniżają ciśnienie i cholesterol, są niezbędne dla właściwego funkcjonowania układu nerwowego, wykazują działanie przeciwdepresyjneolej lniany, tłuste ryby: łosoś, makrela (unikaj królewskiej), śledź, siemię lniane, orzechy włoskie
izoflawonywiążą się z receptorami dla estrogenów, wpływając w ten sposób na prawidłowe nawilżenie pochwysoja, tofu, fasole, soczewica
polifenolezwiększają produkcję tlenku azotu, uszczelniają naczynia krwionośne, działają przeciwzapalniegranat, kakao, ciemne winogrona, śliwki, borówki, jagody, aronia jeżyny, brokuły, kapary, korzeń pietruszki

Udane życie seksualne sprzyja zdrowiu oraz świadczy o tym, że jesteśmy zdrowi. Sprawia, że czujemy się dobrze w relacji partnerskiej i społecznej. Dlatego warto zadbać o swoją dietę, aby móc cieszyć się seksem.

Więcej o zaburzeniach funkcji seksualnych oraz znaczeniu diety piszę w książce Dieta dla płodności.

 

 

 

 

Summary
Dieta a zaburzenia erekcji. Profilaktyka i leczenie.
Article Name
Dieta a zaburzenia erekcji. Profilaktyka i leczenie.
Description
Jeśłi mężczyzna chce sobie zapewnić prawidłowe erekcje powinien wiedzieć, że to, co jest dobre dla jego serca jest też dobre dla penisa - mówi dr Sylwia Leszczyńska - dietetyk kliniczna, specjalista właścicielka Instytutu Sanvita, Specjalistka w zakresie leczenia dietą niepłodności i obniżonej płodności. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej, redaktor prowadząca Współczesna dietetyka. Autorka książki Dieta dla płodności.
Author
Publisher Name
Portal Zdrowia Seksualnego
Publisher Logo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *