Niepłodność. Długotrwałe starania o dziecko – “seks owulacyjny”.

Niepłodność to nie tylko brak ciąży, to szereg problemów psychologicznych, spadek samooceny, samooskarżanie, rozczarowanie, czasem depresja. We dwoje można sobie z tym poradzić. 

Seks nastawiony tylko na prokreację nazywany jest “seksem owulacyjnym”. Nie wyklucza on jednak erotyki.

Małgorzata Pogorzelska – psycholog seksuolog, seksuolog-pogorzelska.pl

Mam  30 lat i od trzech staram się o dziecko.  Kocham męża, ale cała sytuacja mocno mi obrzydła. Szczerze mówiąc na myśl o seksie przechodzą mnie ciarki. Jak długo mamy jeszcze próbować, żeby się nie zadręczyć? Czy są jakieś techniki seksualne, które zwiększą nasze szanse na dziecko? 

Seks owulacyjny budzi dreszcz, niepokoju kiedy o nim mówimy, bo wszyscy wiem, że seks owulacyjny to seks na godziny – trzeba się urywać z biura, żeby zdążyć na 15.00 – choroba czy nie choroba, katar czy nie katar trzeba mieć ochotę na współżycie tu i teraz. Można wyobrazić sobie kilka takich sytuacji, ale co  to rozciąga się w czasie…?

Po co nam seks? 

Oczywiście tzw seks owulacyjny czyli przypadający na dni płodne jest bardzo ważny podczas starania o dziecko. Jednak nie można dopuścić do tego, że seks stanie się tylko i wyłącznie środkiem do uzyskania ciąży.

Seks to przede wszystkim bliskość w parze, wzmacnianie więzi partnerskiej poprzez umacnianie więzi psychologicznej, emocjonalnej i oczywiście erotycznej.  W przypadku starań o dziecko seks jest pożyteczny, ale nie należy zapominać o tym, że powinien być również przyjemny.  Tak, że “seks owulacyjny “ w owulacji, ale oprócz tego mamy do dyspozycji czas, kiedy możemy oddać się po prostu przyjemności i być razem, być blisko siebie, co jest niezwykle ważne kiedy staramy się o ciążę, zwłaszcza gdy te starania przeciągają się i towarzyszy im rozczarowanie. W takiej sytuacji bardzo łatwo odsunąć się od siebie – każdy z osobna przeżywa swój dramat i na swój sposób radzi sobie z porażkami. A bardzo jest wtedy ważne, żeby być bliżej, żeby rozmawiać i być razem erotycznie.

Jak długo próbować? 

Mówi się o dwóch latach, ale nie należy zapominać, że wiek partnerów ma znaczenie. Gdy oboje są po 30-tce już po roku starań nieuwieńczonych sukcesem należałoby zgłosić się do diagnostyki niepłodności w parze. Kiedy zbliżamy się do 40, bądź mężczyzna ma już 40 lat to już pól roku  niepowodzeń powinno nas skłonić do rozważenia, czy nie ma tutaj problemu związanego z niepłodnością. Ważne jest, żeby oboje partnerzy poddali się diagnostyce, bo prawie połowa problemów z zajściem w ciąże ma źródło po stronie mężczyzny.

kryzys namiętności
Podstawowa zasada par starających się o dziecko i leczących niepłodność powinna brzmieć “naucz się cieszyć życiem pomimo wszystko”. Koncentracja na celu, mechaniczne i zadaniowe uprawianie seksu to prosta droga do kryzysu namiętności, problemów z potencją, rozgoryczenia. Trzeba pamiętać, że pomimo kłopotów z płodnością ciągle jesteśmy ludźmi.

Seks dla par z niepłodnością.

Wiele się mówi o technikach Wschodu: seks tantryczny, zen, “bycie tu i teraz”, uważność – to rzeczywiście można wykorzystać w sypialni.

Jeśli chodzi o techniki Wschodu one wszystkie mają na celu sprowadzić nas i nasz umysł na “bycie tu i teraz“. I to naprawdę pomaga.

Mindfulness w sypialni

Mówi się, że warunkiem sine qua non orgazmu kobiecego jest umiejętność “bycia tu i teraz”, chociażby na chwilę, żeby narastające podniecenie zakończyć szczytowaniem, rozluźnieniem się, przyjemnością. Parom borykającym się z niepłodnością bardzo tego brakuje. Dlatego wszelkie techniki zaczerpnięte z kultury Wschodu bardzo dobrze się tutaj sprawdzą. Mówimy tutaj też o seksie tantrycznym, który jest osławiony, choć nie do końca wiadomo gdzie się go uczyć i jak się go uczyć – dlatego wszystkim polecam techniki ćwiczące UWAŻNOŚĆ czyli “Mindfulness”. Takich warsztatów jest teraz mnóstwo: odwoływanie się do swojego oddechu, do “bycia tu i teraz” do kontaktu ze  sobą i swoim ciałem, z chwilą obecną przydaje się w każdej sferze życia: duchowej i erotycznej, w której duchowość jest bardzo ważna.

 

Mindfulness w sypialni
Mindfulness czyli uważność jest to szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę (Jon Kabat-Zinn, 1990). Nasze życie dzieje się w teraźniejszości, w pojedynczych bieżących chwilach. Ponieważ przez większość czasu jesteśmy w kołowrocie aktywności ukierunkowanych na jakieś cele, a przez nasz umysł przepływa nieustanny potok myśli związanych np. z oceną jak daleko znajdujemy się od ich zrealizowania, jesteśmy mało świadomi tego, co doświadczamy w danym momencie. Mindfulness polega na rozwijaniu umiejętności pełnego skupiania uwagi na tym, co się w danej chwili, tu i teraz doświadcza (doznaniach, myślach i emocjach). W ciągu ostatnich 30 lat zostało przeprowadzonych wiele badań empirycznych nad zastosowaniem mindfulness w leczeniu różnych problemów zdrowotnych, psychicznych i somatycznych. Ich wyniki pokazują, że metody oparte o mindfulness mogą być skuteczną lub co najmniej wspomagającą metodą leczenia        (za www.mindfulness.com.pl)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *