Zaburzenia funkcji seksualnych a dieta. Dieta a popęd

Co jeść aby zwiększyć lub utrzymać popęd seksualny?

Związek między dietą a erekcją.Wiele składników z Twojej diety może korzystnie wpływać na funkcje seksualne, z drugiej strony nadmierne jedzenie może sprzyjać zaburzeniom funkcji seksualnych. Okazuje się, że zaburzenia funkcji seksualnych dotyczą około 1,5 miliona mężczyzn w Polsce I praktycznie co druga (50%!!!) kobietę.

Sylwia Leszczyńska – dietetyk kliniczny, Instytut Sanvita

 Jaki wpływ ma dieta na życie seksualne? Czy istnieje specjalna dieta na podniesienie poziomu libido?

Wiele składników z Twojej diety może korzystnie wpływać na funkcje seksualne, z drugiej strony nadmierne jedzenie może sprzyjać zaburzeniom funkcji seksualnych.

Okazuje się, że zaburzenia funkcji seksualnych dotyczą około 1,5 miliona mężczyzn w Polsce I praktycznie co drugą (50%!!!) kobietę.

Czynniki ryzyka zaburzeń seksualnych.

Jak pokazują badania czynniki ryzyka zaburzeń seksualnych, głównie zaburzeń erekcji u mężczyzn są podobne, co czynniki ryzyka chorób sercowo – naczyniowych.

Jakie są to czynniki? Przede wszystkim podwyższony cholesterol, nadciśnienie tętnicze, otyłość, zaburzenia krążenia.

Składniki diety.

Tak jak odpowiednie składniki diety mogą poprawiać funkcje seksualne – tutaj ważne, żeby dieta zawierała takie składniki jak cynk, selen w odpowiedniej ilości, witaminy z grupy B i E (zwłaszcza u kobiet)- tak samo warto zwrócić uwagę na utrzymanie prawidłowej masy ciała , ponieważ okazuje się, że tak jak nadmierne jedzenie, tak nadwaga I otyłość mogą powodować obniżenie poziomu testosteronu u mężczyzn, czy też zwiększone wydzielanie androgenów u kobiet, a tym samym wpływać na zaburzone funkcje seksualne i zaburzona płodność.

Dieta dla potencji

Na popęd seksualny ma wpływ wiele czynników, a między nimi samopoczucie, poziom stresu i prawidłowa dieta. To, co możemy zmienić za pomocą diety , to jakie produkty możemy wprowadzić, to uwzględnienie takich produktów jak: białko,  głownie arginina, określone minerały: cynk, selen, kwasy z grupy Omega 3, witaminy z grupy B. Powinniśmy natomiast unikać produktów, które mogą sprzyjać zaburzeniom układu krążenia: trans kwasy tłuszczowe, nasycone kwasy tłuszczowe.

Arginina – cudowny aminokwas dodaje mężczyznom wigoru. Cynk i selen – pierwiastki dla macho.

Jak to działa? Jeśli chodzi o argininę to szczególnie dobrze udokumentowany jest jej wpływ na męskie libido. Właśnie u mężczyzn w organizmie arginina zamienia się w tlenek azotu , który rozkurcza naczynia krwionośne a to z kolei poprawia krążenie I jest warunkiem wystąpienia erekcji.

Natomiast jeśli chodzi o cynk I selen to wpływają one na produkcję hormonów płciowych, a to także na wpływ na funkcje seksualne I poziom libido.

Dieta a poęd seksualny.
Siemię lniane, orzechy, zboża pełnoziarniste wzmagaja reaktywnośc organizmu na bodźce seksualne. Te składniki sprawdzą się w każdym daniu – wystarczy otworzyć głowę i dać poszaleć wyobraźni. 

Składniki życia i wigoru 

Warto zwrócić uwagę na witaminy przeciwutleniające : A, C, E, które znajdziemy w warzywach I owocach oraz kwasy tłuszczowe z grupy Omega 3, których źródłem będą nie tylko ryby, zwłaszcza te tłuste, ale także siemię lniane, olej lniany i orzechy, zwłaszcza orzechy włoskie. Witaminy z grupy B, które znajdziemy w produktach zbożowych pełnoziarnistych, produktach mlecznych , w jajach, w kiełkach zbóż wpłyną na poprawę funkcji układu nerwowego. Niedobór witamin z grupy B może wpływać na zaburzenia przewodzenia bodźców seksualnych.

Z kolei te produkty, których powinniśmy unikać I które mogą obniżyć poziom libido I powodować zaburzenia funkcji seksualnych to, wspomniane już, nasycone kwasy tłuszczowe, które znajdziemy w takich produktach jak tłuste mięsa, śmietana, pełnotłuste produkty mleczne oraz trans- kwasy tłuszczowe , które mogą być nawet jeszcze bardziej szkodliwe niż nasycone kwasy tłuszczowe ponieważ podwyższają poziom złego cholesterolu, a obniżają poziom tego dobrego cholesterolu HDL, który działa właśnie protekcyjnie na naczynia krwionośne. Jak wiemy prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych I prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia jest warunkiem wystąpienia erekcji u mężczyzn, a u obojga płci zapewnia prawidłowe funkcje seksualne poprzez prawidłowe ukrwienie narządów płciowych

Cynk – jest jednym z niezbędnych mikroelementów aktywnie uczestniczy w metabolizmie; ma wpływ na wszystkie podstawowe procesy życiowe. Bierze udział między innymi w mineralizacji, gojeniu się ran, wpływa na pracę układu immunologicznego, wydzielanie insuliny, oraz stężenie cholesterol.   Ponadto reguluje ciśnienie krwi I rytm serca. Uwaga! Zwiększa produkcję plemników. Niedobór cynku powoduje anemię, , złe gojenie się ran, problemy ze skórą z łuszczyca włącznie,łysienie, utratę apetytu.  Brak cynku jest współodpowiedzialny za kurzą ślepotę, zmniejszenie odporności, zaburzenia smaku i węchu, miażdżycę. Cynk leczy wrzody żołądka, trądzik, reumatyzm, choroby skórne. Cynk jest wypłukiwany z organizmu przez alkohol I pigułki antykoncepcyjne.

Selen –Polskie gleby zawierają go niewiele, więc należy pamiętać o suplementowaniu go. Naturalnym źródłem selenu są zboża, mięso, jaja, nabiał, ryby i skorupiaki i drożdże. Selen działa stymulująco na układy enzymatyczne, chroni czerwone krwinki przez oksydacja, co spowalnia procesy starzenia, chroni serce, pozwala zwalczyć zmęczenie I smutek. Selen poprawia także funkcjonowanie układu odpornościowego I tarczycy. U mężczyzn połowa selenu znajduje się w jądrach i nasieniu, wpływając w ten sposób na podtrzymanie sprawności seksualnej mężczyzn. Selen zapobiega powstawaniu zmian nowotworowych w różnych narządach i tkankach. Liczne badania potwierdzają, że selen zmniejsza ryzyko występowania wszystkich nowotworów a w szczególności raka wątroby, prostaty, jelita grubego oraz raka płuc.

Kwasy Omega3 –  Istnieją silne dowody naukowe, że spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 wiąże się z obniżeniem poziomu trójglicerydów we krwi i regularne przyjmowanie zmniejsza ryzyko wtórnych i pierwotnych zawałów serca.  Ważna jest odpowiednia proporcja kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w diecie].  Znaczny nadmiar kwasów omega-3 może być jednak szkodliwy, więc należy stosować umiarkowane dawki  Kwasy omega-3 mają także korzystny wpływ na funkcje poznawcze. Istnieją również dane wskazujące na osłabienie objawów depresji oraz zachowań agresywnych dzięki przyjmowaniu kwasów omega-3. Kwasy omega-3 zapobiegają alergiom oraz wspomagają ich leczenie. Ostatnio bada się te kwasy pod kątem zapobiegania nowotworom piersi, macicy  i prostaty.

Androgeny – u kobiet występują w mniejszym stężeniu niż u mężczyzn; produkowane są przez jajniki i korę nadnerczy. To one inicjują proces dojrzewania. Generalnie odpowiadają za wygląd skóry, ich niewłaściwy poziom skutkuje koszmarem młodego człowieka:trądzikiem. Androgeny odpowiadają tez za popęd seksualny. Niedobór androgenów obniża samopoczucie, samoocenę i zainteresowanie seksem. Nadmiar powoduje zmiany sylwetki, nadmierne owłosienie.   Nadmiar androgenów bywa skutkiem zespołu jajników policystycznych.

Testosteron –podstawowy męski hormon płciowy , jeden z androgenów. Jest produkowany w jądrach pod wpływem hormonu luteinizującego ( LH), a także w mniejszych ilościach przez korę nadnerczy ( I jajniki, bo kobiety tez maja testosteron!!!!)

Testosteron odpowiada za rozwój najądrzy, nasieniowodów I kanalików plemnikotwórczych, stymuluje spermatogenezę, jest odpowiedzialny za drugorzędowe cechy płciowe: głos, owłosienie, budowę ciała. Jest głównym czynnikiem poziomu libido. Niestety pobudza także rozwój gruczołu krokowego, co wpływa na rozwój nowotworów prostaty oraz   zwiększa poziom cholesterolu.

 

seks i tablica mendelejewadieta i libido

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *